Κυριακή 22 Μαρτίου 2009

Έργα και ημέρες του δημάρχου Εξαπλατάνου

Προς τον Δήμο Εξαπλατάνου
Υπόψη κ. Δήμαρχου


Εξαπλάτανος, 12 Μαρτίου 2009

Αξιότιμε κ. Δήμαρχε,
Από το υπ’ αριθ. 1926/03.03.2009 έγγραφό σας, με το οποίο μου αρνείστε την πρόσβαση στους απολογισμούς των ετών 1995 έως 2005 του Δήμου Εξαπλατάνου, διαπιστώνω, ότι, προφανώς, αγνοείτε ότι σε ένα ευνομούμενο Κράτος δεν υπάρχει καμία εξουσία η οποία να μην ελέγχεται για τη νομιμότητα της δράσης της. Μολονότι δε υποτίθεται ότι έχετε εκλεγεί με δημοκρατικές διαδικασίες, εντούτοις, κατά την άσκηση των καθηκόντων σας αγνοείτε καταφανώς και απροκάλυπτα τις δημοκρατικές διαδικασίες. Δεν δικαιολογείται διαφορετικά η απαίτησή σας να σας υποδείξω «με ακρίβεια και σαφήνεια» τις ειδικότερες εκείνες διατάξεις των νόμων που μου αναγνωρίζουν τα «θεσμικά καθήκοντα» που ασκώ και μου επιτρέπουν την αναζήτηση των αιτούμενων στοιχείων.
Και βέβαια, πρώτα και πάνω από όλα αγνοείτε την επιταγή του συντακτικού νομοθέτη για διαφάνεια στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία κατοχυρώνεται στο άρθρο 102 παρ. 5 του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο «Το Κράτος λαμβάνει όλα τα νομοθετικά, κανονιστικά και δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίοι για την εκπλήρωση της αποστολής και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης με ταυτόχρονη διασφάλιση της διαφάνειας κατά τη διαχείριση των πόρων αυτών». Εξάλλου, διαφάνεια πρέπει να υπάρχει και στον τρόπο πρόσληψης των υπαλλήλων στο Δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Η επιταγή αυτή του συντακτικού νομοθέτη αποτυπώνεται στη διάταξη του άρθρου 103 παρ. 7 του Συντάγματος, η οποία έχει στόχο τη θωράκιση της διαδικασίας πρόσληψης προσωπικού στο Δημόσιο με εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας.
Με καλείτε, λοιπόν, να σας υπενθυμίσω ότι στο άρθρο 163 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν. 3463/2006) προβλέπεται μία συγκεκριμένη διαδικασία κατάρτισης και έγκρισης των απολογισμών των Δήμων με πράξη του Δημοτικού Συμβουλίου, η υποβολή τους για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και τέλος η δημοσίευσή τους σε μία τοπική εφημερίδα. Επίσης, στο άρθρο 168 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων προβλέπεται ότι η Οικονομική Επιθεώρηση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών μπορεί να διενεργεί οικονομικούς και διαχειριστικούς ελέγχους στις διαχειρίσεις των Δήμων και Κοινοτήτων και των νομικών τους προσώπων δημοσίου δικαίου. Τέλος, προς εξασφάλιση της διαφάνειας στη διαχείριση των οικονομικών υποθέσεων των Δήμων καθιερώνεται ο κατασταλτικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με το άρθρο 169 παρ. 5 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.
Επίσης, με καλείτε να σας υπενθυμίσω ότι κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 95 παρ. 8 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, εκδόθηκε ο ‘Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου’, με την υπ’ αριθ. 175/2008 ΥΑ, η οποία στο άρθρο 7 παρ. 4 ορίζει ότι «Οποιοσδήποτε Δημοτικός Σύμβουλος ζητήσει, μπορεί να λάβει αντίγραφα των πρακτικών ή να λάβει πλήρη γνώση αυτών, στην περίπτωση που είναι δυσχερής η έκδοση αντιγράφων.». Περαιτέρω, στο εδάφιο β΄ της εν λόγω παραγράφου ορίζεται ότι «όποιος έχει ειδικό έννομο συμφέρον μπορεί να ζητήσει εγγράφως κυρωμένα αντίγραφα συγκεκριμένων πρακτικών και αποφάσεων ή να λάβει πλήρη γνώση αυτών, στην περίπτωση που είναι δυσχερής η έκδοση αντιγράφων». Επιπλέον, στο άρθρο 10 παρ. 2 ορίζεται ότι ο Δημοτικός Σύμβουλος «Μέριμνα για την άσκηση των καθηκόντων του, για τη τήρηση των αρχών της νομιμότητας, της διαφάνειας, της αποδοτικότητας και της χρηστής διοίκήσης» Στην παρ. 8 ορίζεται ότι «Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι μπορούν να καταθέτουν γραπτές ερωτήσεις, προς το Δήμαρχο ή τον αρμόδιο, ανάλογα με το θέμα, Αντιδήμαρχο, οι οποίες απαντώνται εγγράφως ή προφορικώς εντός μηνός».
Μία από τις σημαντικότερες προϋποθέσεις δημοκρατικής διαχείρισης των δημοσίων υποθέσεων στο πλαίσιο ενός κράτους δικαίου είναι η διασφάλιση του καθεστώτος πλήρους διαφάνειας στις δραστηριότητες της Διοίκησης. Χαρακτηριστικά αναφέρω την υπ’ αριθ. 602/2003 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία κρίθηκε ότι η αρχή της φανερής δράσης της Διοίκησης, της ασφάλειας του δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης των πολιτών αποτελούν εκφάνσεις του κράτους δικαίου. Προς την κατεύθυνση της απάλειψης της εσωστρέφειας και της μυστικότητας που κατά παράδοση διείπε τη δράση της Διοίκησης, κατοχυρώθηκε το δικαίωμα γνώσης των διοικητικών εγγράφων, τόσο στα άρθρα 5Α παρ. 1 και 10 παρ. 3 του Συντάγματος, όσο και στις διατάξεις του άρθρου 5 του Ν. 2690/1999 «Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας» (ΦΕΚ Α΄ 45/09.03.1999).
Είναι τουλάχιστον υποκριτικό από μέρους σας να αναρωτιέστε ποιο είναι το «εύλογο ενδιαφέρον» μου για την πρόσβαση στα εν λόγω στοιχεία. Προφανώς δεν αναγνωρίζετε στην αντιπολίτευση το δικαίωμα να ασκεί έλεγχο. Και για το λόγο αυτό ζητάτε την απόδειξη μίας συγκεκριμένης προσωπικής έννομης σχέσης, ωσάν να μην επρόκειτο για Δημοτικό Σύμβουλο που ασκεί τα αυτονόητα καθήκοντα του. Είναι δυνατό σε μία ευνομούμενη πολιτεία να αναγνωρίζεται στον διοικούμενο το δικαίωμα πρόσβασης στη δημόσια πληροφορία και να στερείται το εν λόγω δικαίωμα σε ένα Δημοτικό Σύμβουλο ο οποίος υπηρετεί το συμφέρον των πολιτών του Δήμου από τη θέση της αντιπολίτευσης;
Με μια λέξη, κ. Δήμαρχε, η στάση σας προσβάλλει τα δημοκρατικά καθήκοντα για τα οποία σας εμπιστεύτηκαν οι συνδημότες μας, προσβάλλει τους ίδιους τους δημότες του Εξαπλατάνου.


Παράσχος Τσάνταλης
Δημοτικός Σύμβουλος
Αρχηγός Συνδυασμού
«Ελπίδα για Όλους»

Δεν υπάρχουν σχόλια: